Subaru BOXER DIESEL

Subaru BOXER DIESEL

Subaru servisujeme samostatně od ledna 2013 a prošli jsme si několika anabázemi s motory BOXER DIESEL. Co si myslím o jejich spolehlivosti a poruchovosti?

Je to jednoduché, v porovnání s měřítky „SUBARU spolehlivosti“ do roku 2008, kdy BOXER DIESEL spatřil světlo světa, se jedná o motor, který není povedený. Trpěl výrobními vadami i péčí majitelů. Na druhou stranu pomohl, dle mého názoru, vozům značky SUBARU dostat se do širšího povědomí motoristické veřejnosti (i negativní reklama je reklama).

Období 2008-2010

Motory z periody 2008-2010 měly velkou „úmrtnost“ a výsledkem je relativní nedostatek ojetin z těchto let (podle mě bylo asi 80% vozů v té době prodaných vybaveno naftovým motorem). I přes nevalnou pověst těchto ročníků se pořád ještě staráme řádově o nízké desítky těchto vozů s nájezdem mezi 100-250 tisíci km, většina z nich je s původním motorem. Tyto vozy mají oproti novějším ročníkům výhody v méně sofistikovaných systémech DPF (filtr pevných částic), nižším základním tlakem palivového systému a obecně jsou dle mého soudu nadčasového designu. Všechna vozidla z této periody jsou vybavena manuální převodovkou a spojkou s dvou hmotnostním setrvačníkem.

Období 2010-2014

Všechny modely z těchto let jsou z pohledu výdrže samotných motorů lepší a vydrží podstatně více, než auta z předcházejících let. Dílenské   zpracování a celková velikost vozů je podle mě kvalitativně horší a mnohem více trpí díly interiéru, audio systémy, systém pohonu, brzdový systém a výfukový systém. I v tomto období jsou všechna vozidla vybavena manuální převodovkou a spojkou s dvou hmotnostním setrvačníkem.

2014 – konec experimentu BOXER DIESEL

Období, o kterém toho zatím moc nevíme, vozy z této doby zatím neatakují vysoké nájezdy v dostatečném množství, takže relevantní data zatím nemám k dispozici. Co již ale můžeme konstatovat, je fakt, že s nástupem automatické převodovky do vozů vybavených BOXER DIESELem počet poškozených motorů rapidně klesl.

Proč o tom píšu? Přijel k nám zákazník s vozem čerstvě importovaným z FRANCIE a až do okamžiku připojení SUBARU diagnostiky na řídící jednotku motoru, bych nebyl z jednotlivých komponent schopen identifikovat, že údaj na tachometru (cca 140 tis km) nekoresponduje s počtem km zaznamenaných v jednotce motoru (340 tis km).

Toto je z mého pohledu stručná rekapitulace toho, jak se vyvíjel naftový motor od Subaru a teď k tomu, jak se dá udržet Váš diesel v provozu co nejdéle.

Servis vozu

SUBARU není vozidlo francouzské, ani německé. Takže u servisu vytrvale trvá na ročním intervalu kontroly, případně každých 15 tisíc km. Byla v mém životě období, kdy by to pro mě znamenalo navštěvovat servis každé 2-3 měsíce. Prohlídky mají jasně definovaný rozsah a parametry použitých náplní.

Kalibrace a diagnostika

Při každé pravidelné servisní prohlídce je třeba provést kontrolu pomocí diagnostiky, při které se:

  • Resetuje údaj o naředění oleje naftou. Naředění oleje se děje v rámci nuceného vypalování DPF filtru
  • Nastavuje/kalibruje EGR ventil
  • Kalibruje se palivové čerpadlo
  • Kalibrují/kontrolují se korekce vstřikovačů (množství vstřikované nafty)
  • Kalibruje se turbodmychadlo

Tady jsme u první velké skupiny činností, které si domácí kutilové doma prostě neudělají. A mají zásadní vliv na životnost motorů. Zpětná vazba klientů na výše provedené kalibrace je, že se vozidlo celkové zklidní, ožije a prodlouží se dojezd.

Kvalitní nafta – palivo

Díky vysokotlakým systémům vstřikování paliva je pryč doba, kdy se dalo jezdit na fritovací olej (1,9 TDI na něj fakt jezdilo). Naše doporučení je tankovat palivo u čerpacích stanic, u kterých je předpoklad, že mají kvalitní naftu, a ideálně používat ověřená aditiva do paliva (v našem případě je to MILLERS OILS aditivum do paliva). Nekvalitní palivo může vést k poškození palivové soustavy, buď vysokotlakého čerpadla, nebo vstřikovačů. Rozkalibrování, nebo poškození vstřikovačů může vést k tomu, že se Vám z motoru začnou ozývat zvuky takového charakteru, že máte pocit, že se motor rozletí na 1000 kusů během příští sekundy.

Palivový filtr

U subaru je přístupný, relativně snadno vyměnitelný, systém se nezavzdušní (v rámci možností) díky mechanické pumpičce na naftu.

Spojka

V rámci servisu by rozumný servisní technik měl zkontrolovat stav spojky. Spojkový systém má zásadní vliv na životnost motoru z důvodů axiálního tlaku na klikovou hřídel a praskajících bloků motoru na jednotlivých mostech uložení klikového hřídele.

Druhým důvodem, proč měnit spojku je, že spojková lamela ztratí příliš mnoho ze své tloušťky a spojka začne klouzat.

V obou případech neváhejte a vyrazte směr servis. Rozumný servisní technik mění komplet spojku, včetně výše zmíněných dvou hmotnostních setrvačníků. Rázy, které způsobí poškozený setrvačník, na klikovou hřídel, jsou jedním z hlavních důvodů poškození motoru. „Rozumní“ zákazníci mění spojku preventivně po 80-160 tisících km.

Co na závěr?

Dokud SUBARU BOXER DIESEL funguje, je to super svezení. Jakmile to přestane jet, začne se Vám pod autem objevovat kapička (v tom lepším případě) černého oleje, nebo se to zastaví na dálnici cestou na dovolenou, plně naložené s manželkou a dětmi, připravte se na dvě možnosti. Buď odtah na vrakoviště (slušná vrakoviště vám nabídnou mezi 15-30 tisíci Kč za prázdné auto s nefunkčním motorem), nebo opravu řádově za 150-250 tisíc Kč (to jste ale postižen SUBARU diagnózou).